Als je systeembeheerder of IT-man of -vrouw vertrekt, voelt dat in eerste instantie vaak als een ramp. Wat moet je zonder die vertrouwde hand aan de virtuele knoppen? Maar bekijk het eens van de zonnige kant. In deze blog vertelt Marco Hoedt, eigenaar van Mr-Orange, waarom zo’n vertrek ook beter uit kan pakken dan je in eerste instantie zou denken.
Kansen in verandering
Je IT-man of -vrouw vertrekt. Paniek! Je zit met de handen in het haar. Op korte termijn voelt het als een enorme ramp. Maar geloof me, op langere termijn word je er vaak juist wijzer van. Gewoontes worden doorbroken en nieuwe mogelijkheden dienen zich aan. Een systeembeheerder, vooral als hij – of zij – alleen werkt, kan vastgeroest raken in een bepaalde manier van werken. Hij is misschien minder geneigd om strategisch mee te denken of innovatieve oplossingen te zoeken. Bovendien kan één persoon nooit alle technologische ontwikkelingen op de voet volgen. En als je een systeembeheerder in dienst hebt voor veertig uur per week, dan zal hij die veertig uur ook volmaken, ook met taken die misschien niet echt nodig zijn.
Van fulltime beheer naar flexibel support
Wanneer een systeembeheerder plotseling vertrekt, is dat een goed moment om te evalueren welke taken echt noodzakelijk zijn. Een van onze klanten besloot bijvoorbeeld om over te stappen van een fulltime beheerder op locatie naar onze dienstverlening. Wij doen inmiddels alweer jaren het beheer voor deze klant. We zijn een halve dag per week op locatie en de overige supportwerkzaamheden doen we op afstand. Op kostentechnisch gebied kan een eigen systeembeheerder versus flexibel support dus flink duurder uitpakken dan je zou denken.
Nog een voordeel van een externe partner is dat je altijd IT-ondersteuning hebt, terwijl een eigen systeembeheerder natuurlijk ook weleens op vakantie gaat of ziek kan worden. Daarnaast brengt samenwerken met een IT-bedrijf ineens een schat aan kennis en mogelijkheden met zich mee. Zo wordt het drama al snel een kans.
Je medewerkers kunnen meer dan je denkt
Als je kiest voor flexibele ondersteuning, zoals wij dat doen voor de eerdergenoemde klant, staat er niet binnen drie minuten iemand met een nieuw toetsenbord naast je bureau als deze stuk is gegaan. Dat klopt. Maar wat is er mis met een paar reservetoetsenbordjes in de kast te leggen? Wanneer wij op locatie zijn, pakken we de complexere problemen aan, en de ervaring is dat medewerkers heel veel prima zelf kunnen oplossen. Zo kregen we bij deze klant de vraag van een medewerker om zijn draadloze muis opnieuw te koppelen. Thuis wist hij wel hoe dat moest: ‘Dan hou ik het Bluetooth-knopje ingedrukt tot het begint te knipperen.’ Op het werk heb je toch snel de neiging om het aan je systeembeheerder te vragen. Maar voor iets simpels als in dit voorbeeld geldt: het is niet heel anders dan je apparatuur thuis. Kortom: medewerkers zijn veel zelfredzamer dan je denkt.
Een nieuwe horizon
Als je een goede systeembeheerder hebt, koester die dan! Maar op het moment dat hij of zij vertrekt, is dat het misschien het juiste moment om te zien of het ook anders kan. Zie het als een kans om je IT-omgeving te heroverwegen, om kosten te besparen en om zelfredzaamheid te stimuleren. Met de juiste mindset wordt een vertrek niet het einde, maar het begin van een nieuw hoofdstuk.
Ook zin in IT met persoonlijke aandacht?
Vertrekt je systeembeheerder, kun je er geen vinden, of kan je systeembeheerder de hoeveelheid werk niet aan? Wil je besparen op IT-kosten en toch een goede kwaliteit van IT behouden? Lijkt het je ook wel wat om een IT-partner te hebben die blij wordt van persoonlijke beleving en service? Wij zijn flexibel, creatief en hebben een enorme berg ervaring in huis. Neem contact met ons op via dit formulier, of bel naar 0168 – 700501. We leren je graag kennen!