De keuze is reuze, als het gaat om werkgevers in de IT-branche en de strijd om talent woedt hevig. Als organisatie moet je heel wat in je mars hebben, niet alleen om mensen aan te trekken, maar vooral ook om ze te behouden. In deze blog vertelt Tim van Oers wat zijn werk als support engineer bij Mr-Orange zo leuk maakt, hoe zijn reis naar professionele groei eruitziet en wat hem inspireert, zowel op de werkvloer als daarbuiten.

Een dag in het leven van een support engineer

Ik ben support engineer bij Mr-Orange. Dit betekent in de praktijk dat ik mensen help met alle mogelijke technische problemen, van een server die platligt tot het resetten van een wachtwoord. Soms help ik mensen telefonisch, soms ben ik op locatie bij de klant. Die afwisseling zorgt ervoor dat geen dag hetzelfde is, en dat het werk spannend en uitdagend blijft.

Doorrollen

De banen liggen voor het oprapen in de IT, want de arbeidsmarkt is nog steeds behoorlijk krap. Er is ontzettend veel werkgelegenheid en er komen dan ook regelmatig DM’s van recruiters voorbij via mijn LinkedIn-profiel. Maar eerlijk gezegd, ik laat ze lekker aan me voorbijgaan, want ik heb het hier bij Mr-Orange erg naar mijn zin. In 2021 ben ik hier binnengekomen als stagiair tijdens mijn opleiding ICT-beheer aan het ROC in Tilburg. Mr-Orange is een erkend stagebedrijf en heeft vaker stagiaires van het ROC. Die stage beviel supergoed en na afloop kon ik direct doorrollen naar mijn eerste vaste baan als support engineer. Ik wilde niet weg en Mr-Orange wilde mij niet kwijt, dus dat was een mooie win-win. En tot op de dag van vandaag heb ik het hier ontzettend naar mijn zin.

Hecht team

Bij Mr-Orange werken we in een klein, hecht team. Daar hou ik van. Iedereen heeft zijn eigen expertise en kennis, en die delen we graag met elkaar. Ik leer bijvoorbeeld enorm veel van Marco, die een indrukwekkende berg ervaring heeft. Er zijn hier goede doorgroeimogelijkheden en de werksfeer is fijn en informeel. We kennen elkaars thuissituatie, maar kunnen ook lekker doorpraten over alles wat op de werkvloer gebeurt.

Kansen voor persoonlijke groei

Mr-Orange is een werkgever die veel ruimte biedt voor persoonlijke groei. Initiatief wordt beloond. Als je aangeeft dat je bijvoorbeeld meer klantcontact wilt, of meer wilt leren over netwerken, systeembeheer, of firewallkennis, dan krijg je daar de ruimte voor. Dat vind ik heel tof.

Persoonlijk Ontwikkel Plan

We hebben hier allemaal een Persoonlijk Ontwikkel Plan, een POP. Daarbij maken we onderscheid tussen soft en hard skills. De soft skills gaan over het ontwikkelen van je persoonlijke eigenschappen. Iedereen heeft een handleiding. In mijn geval is dat perfectionisme; mijn interne criticus heeft soms een iets te grote mond. Dat is goed, maar zit me ook weleens in de weg. Daarnaast zijn er de hard skills. Op basis daarvan kunnen we ons verder ontwikkelen op technisch vlak. Elk jaar hebben we een POP-gesprek met Jeroen, onze teamleider. Dan maken we de balans op, reflecteren we op het afgelopen jaar en oriënteren we ons op het nieuwe jaar. Zo werken we continu aan onze professionele groei.

Toekomstplannen en ambities

Op dit moment werk ik op de supportafdeling, wat vaak het startpunt is wanneer je gaat werken in de IT. Ik heb al de kans gehad om wat netwerkgerelateerde taken op te pakken, en dat smaakt naar meer. In de toekomst wil ik mijn kennis verder verdiepen in beveiliging en netwerken. Een goed, veilig en stabiel netwerk is de solide basis die onze klanten nodig hebben. Het zorgt ervoor dat alles goed blijft draaien en dat ze zich kunnen focussen op waar zij goed in zijn. Je wilt niet dat daarin dingen misgaan. We vinden het natuurlijk leuk als klanten ons bellen, maar voor hen is het prettig als dat niet nodig is, omdat alles gewoon goed werkt. Daar wil ik graag aan bijdragen.

Energie op doen

In mijn vrije tijd doe ik graag leuke dingen samen met mijn vriendin, lekker uit eten of gezellig een dagje weg. Onlangs zijn we bijvoorbeeld naar Düsseldorf geweest, een superleuke stad. Begin volgend jaar zoeken we het iets verder weg, dan gaan we naar de Amalfikust. Daar kijken we enorm naar uit. Daarnaast geniet ik ervan om tijd door te brengen met familie. Als het om hobby’s gaat, staat sport voorop. Ik doe aan fitness en hardlopen, dat vind ik leuk, maar het is ook broodnodig. Ik ben best wel een kantoornerd, dus ik moet wel een beetje compenseren. Ik ben 21 en heb nog een heel leven voor me. Een stijve rug voor mijn 30ste, dat zie ik niet zo zitten!

Ook zin in IT met persoonlijke aandacht?

Denk je nu: wow, dat bedrijf, daar wil ik wel werken? We hebben nog een leuke vacature voor een stagiair supportengineer. Je kunt natuurlijk ook altijd een open sollicitatie sturen. Voor IT-talent met een warm hart hebben we altijd wel een plekje. Check deze speciale pagina en geef Jeroen een belletje op 0168 700 500.